mojeauto.pl

motoExpert: Opony na zimęmotoekspert.mojeauto.pl
Pytania według tematówsamochody używane (22) autem na wakacje (1) auto w firmie (9) opony (5) mechanika (6) prawo (12) leasing (3) Ostatnie pytania

Rejestracja a ubezpieczenie OC

Zakupiłem auto wraz z ubezpieczeniem OC ważnym do października tego roku. Wczoraj (10 czerwca) przerejestrowałem samochód, więc w polisie jest inny numer rejestracyjny i nazwisko właściciela. Do wypow...

Kupno auta z ustanowionym zastawem

Czy sprzedawca może nie poinformować mnie o ciążącym na aucie zastawie i co się dzieje w przypadku, gdyby do tego doszło? Czy mogę się ubiegać o cofnięcie umowy? Czy poniosę odpowiedzialność finansową...

\

Jak przechowywać opony?

mojeauto.pl

Każdy posiadacz samochodu, powinien być w pełni świadomy, że poza montażem oraz używaniem opon do jazdy, należy także pieczołowicie o nie dbać. W zamian za to odwdzięczają się nienaganną pracą nawet przez kilka sezonów. Pozwalają także, nam kierowcom, zaoszczędzić trochę grosza, w degradującej nasze portfele eksploatacji samochodu.

czytaj dalej
 
Sposób przechowywania opon ma kluczowy wpływ na ich trwałość i późniejsze bezpieczeństwo na drodze.

W mentalności polskich kierowców, na wzór innych krajów europejskich, zaczyna wyrabiać się świadomość tego, że najlepsze bezpieczeństwo i wygodę daje stosowanie opon sezonowych, zamiast popularnego jeszcze niedawno ogumienia uniwersalnego. Po zamontowaniu świeżego zestawu opon letnich, pozostaje nam jednak problem. Otóż, co zrobić ze ściągniętymi właśnie oponami? Jeżeli nie są one zbytnio wyeksploatowane, a wysokość bieżnika spełnia wymogi pozwalające na dopuszczenie opon do użytku (1,6 mm), to nie pozostaje nam nic innego jak ich przechowanie. Dla osób wygodnych serwisy wulkanizacyjne oferują usługi polegające na przechowywaniu kompletu opon już od kilkudziesięciu złotych za sezon od sztuki. Niestety, w polskich realiach, często bierze się sprawy w 'swoje ręce' i wygospodarowuje trochę miejsca w garażu lub piwnicy, na sezonowe 'zakwaterowanie' dla naszych opon. Współpracujący z nami ekspert, pan Anatol Kisielewicz z serwisu oponiarskiego Autopon S.C.. we Wrocławiu radzi, żeby w tej kwestii pamiętać o kilku podstawowych zasadach pozwalających efektywnie wydłużyć okres żywotności 'gum'. Niewłaściwe przechowywanie może w bardzo szybki sposób zdegradować ich właściwości jezdne, nawet do stopnia wykluczającego ich dalsze użytkowanie.

Pierwszą rzeczą, którą należy bezwzględnie unikać przy przygotowywaniu miejsca, to obecność jakichkolwiek rozpuszczalników oraz produktów ropopochodnych. Nie powinny one przebywać w tym samym otoczeniu, ani tym bardziej pozostawać w bezpośrednim kontakcie z oponami. Kolejnym czynnikiem, na jaki powinno zwracać się uwagę, to warunki termiczne oraz świetlne pomieszczenia. Powinno być ono chłodne, aczkolwiek istnieje możliwość przechowywania opon w pomieszczeniu ogrzewanym, jednakże z daleka od źródła ciepła. Uwagę zwrócić należy także na rodzaj oświetlenia. Promieniowanie słoneczne negatywnie oddziałuje na przechowywane opony powodując wysychanie oraz twardnienie mieszanki gumowej. Pomieszczenie to powinno być od czasu do czasu wentylowane.

Coraz częściej zdarza się, że letni komplet opon przechowujemy wraz z pozostawionymi felgami. Co wtedy? Po pierwsze, należy pamiętać, że nie powinno składować się kół w pozycji pionowej. Najlepiej zawiesić wtedy obręcze na hakach lub specjalnych linkach przymocowanych od ściany. Dopuszcza się także składowanie kół jedno na drugim, jednakże w tym przypadku pamiętać trzeba, że co kilka tygodni należy je przestawiać, w celu uniknięcia odkształceń.

W przypadku opon pozbawionych obręczy sytuacja wygląda odwrotnie. Dopuszczalne jest przechowywanie opon w pozycji pionowej, z zastrzeżeniem, co do obracania ich co pewien czas o kilka stopni, żeby nie powstawały tzw. 'odleżyny'. Samej opony nie wolno natomiast składować poziomo, ani też wieszać ich na hakach, gdyż w ten sposób może dojść do uszkodzenia punktów newralgicznych.

Przy zachowywaniu wyżej opisanych czynników, przechowywane przez nas opony powinny co najmniej przez dwa, trzy sezony zachowywać swoje niezmienione wartości.

drukuj powrot do listy artykułów
Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014